Business Thinking/Design Thinking

아이디어를 실제적으로 만드는 6가지 방법

지하련 2023. 2. 14. 16:37

 

INSEAD Knowlegde에 실린 아티클을 읽었다. Six Tools for Turning Your Ideas Into Reality(아이디어를 실제적을 만드는 6가지 방법). 어떻게 보면 일반적인 내용이기도 하고, 일반적이어서 더 어렵게 느껴지는 방법이기도 하다. 

 

- Comparing 비교하기 

 

By using comparisons and analogies between your idea and something positive that your investors can relate to, you help them understand and get excited about what you have to offer.

Zipcar "was like an ATM, but it's wheels when you want them" The support started to flow in. "Investors finally got it." 

카쉐어링 서비스인 Zipcar의 사례는 Comparing를 잘 드러낸다. ATM과 비교하여 자신이 가진 Idea를 효과적으로 설명할 수 있었다. 이런 면에서 보면 사업의 본질을 명확하게 말로 표현할 수 있는가도 중요한 요소다. 이 점에서 비교나 비유는 적절한 방법이 될 수 있다. 

 

- Materializing 구체화하기 

 

Human beings are hardwired to respond to and remember the tangible things they can see more than abstract ideas they can't. So having a physical prototype of your innovation could make or break your pitch. 

눈에 보이는 프로토타입이 필요하다고 말한다. 사람은 눈에 보이는, 실체가 있는 물건을 기억하고 반응하도록 셋팅되어(hardwired) 있으니. 프로토타이핑의 중요성에 대해선 굳이 덧붙이지 않아도 될 것이지만, 프로토타이핑도 참 어려운 과정이라서... 

 

- Storytelling 이야기하기 

 

Research confirms that stories are also a powerful way to convince supporters. The most effective stories are personal, follow a narrative arc, have vivid characters, conflict and resolution, and creats an emotional connection with listeners.

이야기(story)는 굳이 말하지 않아도 될 것이다. 하지만 이것도 참 어려운 과정이다. 실은 좋은 아이디어라면 거기에는 분명 이야기가 있다. 도리어 이야기가 만들어지지 않는다면(Storytelling이 없다면), 그건 좋은 아이디어가 아니라는 말이다. 

 

- Signalling 신호 보내기

Signalling - in the form of alliances, relationships and awards - works because of the human tendency to follow others we admire or see as experts. 

영향력을 행사할 수 있는, 또는 중요한 위치에 있는 조직이나 사람의 지지를 구하면, 이로 인해 다른 이들의 동의를 구할 수 있음을 강조한다. 1,000개의 스타트업을 조사한 결과, 인큐베이터와 같은 조직의 지원을 받았을 경우, 투자를 받을 기회가 5퍼센트에서 44퍼센트로 증가하였다고 한다. 

 

 

- Pressuring 강요하기 

Fear of missing out, or FOMO, is not just a millennial condition but an aspect of the human psyche you can tap to your advantage. The idea is simple: People want what other people want, and they are drawn to items that are either scarce or difficult to obtatin. 

단순하다. 결국 다른 사람이 원하는 것을 원하게 된다. 구하기 어렵고 희귀한 것일수록 더 원하게 될 것이다. 

 

 

- Committing 헌신하기 

Few things signal the viability of your idea to your potential backers as much as how much you're prepared to stake on it. 

Committing is particularly effective when the innovation is complex or when details cannot be fully revealed because the innovator wants to protect trade secrets. 

이건 당연한 말 아닐까. 최선을 다해 자신을 투자해야 된다는 걸 뜻한다. 

 

 

전체적으로 당연한 이야기이긴 하지만, 하나하나가 다 어려운 사항들이다. 결국 실제적인 것(reality)로 만들기란 어렵다는 말이기도 하다. 하긴 창업을 해서 성공시키는 것이 어디 쉬우랴. 

 

 

성공을 위한 계속된 반복!!